Friday 30 December 2011

Manusia Jahanam

Tiada pendirian.

Perkara ini sudah seperti menjadi suatu gejala sosial yang tidak dapat dibendung lagi. Masalah tiada pendirian ini menjadi gejala yang tidak sihat apabila HIDUP kita semua dirosakkan oleh golongan seperti ini. Dari segi mental dan sedikit fizikal. Mengikut sahaja tindak-tanduk manusia lain, tanpa berfikir. Okeylah, biasanya golongan ini mengatakan mereka berfikir sebelum membuat sesuatu penilaian. Tak tau pula apa yang dinilai tu. Kalau pendirian pun membabi buta, bermakna intipati penilaian tu letaknya dimana? Sekejap A dan dua hari lepas tu sudah ke E pula. Serupa tahi.

Setiap keputusan 'penilaian' itu, terletak kepada sang pengguna. Silap dinilai, maka runtuh lah 'ideologi' tersebut. Sama seperti kita pandu kereta dan sampai ketika hendak memotong. Silap penilaian, masuk hospital lah jawabnya. Pendirian yang bodoh memang selalu datang bergolek. Pendirian yang baik pula, perlukan informasi serta input yang lengkap. Barulah datangnya penilaian yang baik. Bukan hanya didapati dari akhbar harian atau perbualan sehari-hari. Tetapi juga memerlukan fokus yang penuh dari segala aspek teknikal.

Soal ini dibangkitkan, apabila terlihat status FB seorang manusia pendek akal ni. Pura-pura intelek sedangkan yang keluar dari kepalanya dan terus ke muka komputer itu berbunyi seperti bunyi lembu yang mengidap penyakit anjing gila. Sebelum Bersih 2.0 tempoh hari, manusia ini bermati-matian pada statusnya menyatakan ketidakpuasan hati terhadap pemerintah sekarang. Menyerang, menyelar dan mengutuk etika serta tindak-tanduk kerajaan. 2-3 hari sebelum berlangsungnya Bersih 2.0, 'pendirian' bodohnya berubah secara drastik. Menyatakan mereka yang ke 'sidang' Bersih 2.0 terbabit adalah manusia-manusia bodoh. HUH?! Dan sekejapnya tadi menyelar PAS dan UMNO secara serentak kerana perkara kecil. Hal politik dalaman. Yang perkara besar dilupakan, perkara kecil yang dibangkitkan. Sudah sememangnya menjadi asam garam politik, bergaduh sesama sendiri. Tak usah dipeningkan kepala kita dengan hal-hal politik seperti ini. RETORIK BODOH!

Inilah parahnya mentaliti manusia yang hidupnya senang-lenang. Bagaimana hendak bercerita soal perjuangan sekiranya mmg dilahirkan diatas cadar emas yang berbantalkan kilauan sutera?? Memang manusia bodoh! Memang melayu celaka! Belajar sehingga ke Everest tetapi minda diisi dengan air longkang tepi jalan yang dipenuhi dengan najis yang jijik! Negara ini LANGSUNG tidak memerlukan manusia yang seperti ini! Negara ini TERLAMPAU BANYAK melahirkan golongan seperti ini! Memang sudah diketahui, pimpinan negara ini mahukan rakyatnya bodoh seperti ini supaya dapat mengekalkan kuasa mereka! Sistem ini tidak akan mereka tukar kepada sistem yang lebih baik kerana bagi mereka sistem ini sekarang sedang berjalan dengan sangat lancar!

Golongan tiada pendirian seperti ini masih ramai lagi yang berlegar di kalangan kita. Cuba menyampaikan ideologi bodoh mereka kepada orang-orang yang lebih lagi bodoh daripada mereka. Apa yang perlu dilakukan oleh mangsa golongan seperti ini? Dengar dan percaya? Atau dengar dan nilai sehabis baik? Cuma ambil sedikit masa berfikir sejenak, dan kemudian buatlah keputusan yang sewajarnya. Itu sahaja toniknya. Sifat masyarakat kita sekarang yang malas berfikir, menyebabkan golongan seperti ini berleluasa dan secara tidak sedar, mereka ini jugalah yang membantu kezaliman kerajaan yang sedang memerintah ketika ini semakin hari semakin berkuasa. Ini yang kita mahu untuk masa depan anak-anak kita? Pemerintah yang dari sehari ke sehari semakin zalim?

Lupakanlah manusia seperti ini. Dapatkan input yang lebih. Buat penilaian secara bersungguh-sungguh. Tetapkan pendirian seteguh yang mungkin. Semakin difikir, semakin majulah masyarakat kita.

BERUBAH..Ayat yang sangat besar maknanya.....

No comments:

Post a Comment